2008-04-07

Google Kalender med svenska helgdagar

Under det senaste året har jag använt Google Kalender som min primära almanacka.

Det som är så bra med Google Kalender är att den alltid finns tillgänglig online på nätet och att jag kan komma åt den från vilken dator som helst som har internet.

När jag registrerar en händelse i Google kalendern så kan jag ange när och hur ofta jag vill bli påmind om den händelsen. Google Kalender skickar då ut ett mail till min GMail-adress eller som en popup om man anväder GTalk. Detta passar mig perfekt eftersom jag normalt alltid glömmer att skriva upp, för mig viktiga händelser, i en vanlig fickkalender och skulle jag någon gång komma ihåg att göra det så skulle det kvitta, för jag skulle ändå inte komma ihåg att ta med mig kalendern.

Jag har lagt upp det så att jag har en separat kalender över helgdagar och andra särskilda dagar, en med födelsedagar, en för privata händelser, en för namnsdagar och slutligen en för sånt som rör min dotter.

Nackdelen med de flesta kalenderprogram är att de saknar de svenska helgdagarna. För år 2007 satt jag och skrev in alla helgdagarna själv eftersom jag inte hittade någon kalender online med helgdagar som gick att importera i Google Kalender. Jag sökte på nätet efter en fullständig kalender för 2008 och helst i iCalendar format så att jag lätt kunde importera den. Jag hittade två länkar till personer som har satt ihop diverse kalendrar över svenska helgdagar, flaggdagar och andra speciella dagar och lagt upp dem så man kan ladda ner och använda gratis.

Så hur gör man då för att få en kalender med svenska helgdagar i Google Kalender? Börja med att surfa till en av sidorna (se länkar nedan) och ladda ner den kalender du vill ha! På Camoflage.org så laddar du ner kalendern "Svenska helgdagar 2008 - för Macanvändare och iCal", packar upp filen och loggar in på din Google Kalender. På vänstra sidan klickar du på "Hantera kalendrar", sedan "Skapa ny kalender", väljer ett kalendernamn t. ex. "Helgdagar 2008" och klickar på "Skapa Kalender"-knappen.

Därefter klickar du på "Lägg till" till vänster och välj "Importera kalender". I steg 1 klickar du på "Bläddra..." och bläddrar fram till filen "helg_2008.ics" från zip-filen du packade upp. I steg 2 väljer du kalendern "Helgdagar 2008" du skapade . I steg 3 klickar du på "Importera". Om allt gick bra ska du nu ha en ny kalender med de importerade helgdagarna.

CS Pro finns det flera olika kalendrar, ladda ner de du vill ha och följ samma procedur som ovan för att importera dem.

Stötta gärna de som gjort kalendrarna genom att skänka en slant. Instruktioner finns på deras respektive sidor.

http://www.camouflage.org/helg2008/

http://www.cs.se/how/calendar/

1 kommentar:

Erik sa...

Ett annat sätt är att prenumerera på
en kalender med alltihopa.

https://www.google.com/calendar/ical/sv.swedish%23holiday%40group.v.calendar.google.com/public/basic.ics